Het café

Eindelijk, mijn plantjes

Stijn - Huis Absinthia (04/07/08 om 20:11:25):

Hehe eindelijk is het er dan toch van gekomen, en vond ik ergens wat absintplantjes. Ze stellen het zeer goed in men tuintje, kijk maar op deze foto's.







Wat vinden jullie ervan?

 

Zenzero (04/07/08 om 22:15:34):

Heel erg mooi, laat me ook even weten wanneer je gaat oogsten dan kom ik even bij je langs om de alsem te gaan gebruiken in mijn volgend recept.

Wij worden vrienden, ik voel het.

 

Stijn - Huis Absinthia (04/08/08 om 09:25:55):

Ja ben er wel fier op. Ik zal je laten weten wanneer er geoogst wordt Zenzero. Heeft iemand op dat gebied nog wat tips? Wacht ik niet beter nog een jaartje of 2?

 

Helfrich (04/08/08 om 09:59:13):

Oogsten aan het begin van de bloeitijd (d.w.z. als de bloemen volledig uit de knop zijn, maar nog niet zo lang), 's morgens vroeg. Dat zal waarschijnlijk ergens in juli of augustus zijn. Houtige delen en wat groen laten staan.

 

Zenzero (04/08/08 om 13:42:45):

Hoe verder de plant zich kan ontwikkelen in omvang, des te groter de oogst natuurlijk, maar ik heb geen flauw idee hoe groot zo'n plant na 'n half jaar eigenlijk is, de bloeitijd ligt meen ik zo rond juli en duurt tot september.

Ik heb onlangs, in februari, een aantal plantjes besteld bij een teler, maar heb vooralsnog niets gehoord, ik wacht het dus even af.

 

Zenzero (04/08/08 om 13:58:05):

Helfrich schreef:

Oogsten aan het begin van de bloeitijd (d.w.z. als de bloemen volledig uit de knop zijn, maar nog niet zo lang), 's morgens vroeg. Dat zal waarschijnlijk ergens in juli of augustus zijn. Houtige delen en wat groen laten staan.


In het verleden hebben we 'n korte discussie gevoerd over het al dan niet bemesten van deze plantjes. Toen ik recentelijk die flink uitgelopen alsemplantjes bij jouw op dat terras zag staan, herinnerde ik me, dat toen ik ze vanuit België meebracht en ze thuis moest overpotten, er mest bij heb gedaan, als extra voedingssupplement om ze de winter door te helpen, en het blijkt dus ook nog te werken, zodoende klopt dus ook in praktijk mijn idee en beredenering.

 

Zenzero (04/08/08 om 14:02:45):

Dus schijten op, of liever rondom de plantjes bevorderd logischerwijs de groei, maar voegt mogelijk, en dat is het doel, nieuwe smaaknuances toe!

 

Stijn - Huis Absinthia (04/08/08 om 14:30:25):

Dat moet ik even opschrijven... de uitdrukking "C'est ma santé!" schiet me hier nu te binnen. Of "C'est l'heure" en dan loop ik even naar buiten :)

Arme plantjes.

 

Zenzero (04/08/08 om 17:11:18):

Er omheen, niet er op!

Mest, voor een gezond gewas!

 

Barski (04/08/08 om 20:30:24):

Is het niet zo dat Artemesia Absinthium juist van kale grond houdt? Dan vraag ik me af of je eigenlijk wel zou moeten bijmesten.

 

Zenzero (04/08/08 om 22:11:39):

Dat mag je jezelf best afvragen, maar het heeft ze enorm goed gedaan, het gaat om plantjes die het zwaar te verduren hebben gehad, en dan doel ik niet op wat ze over zich uitgestort hebben gekregen ;D

 

Zenzero (04/08/08 om 22:14:46):

Ik denk overigens dat bijmesten normalerwijs niet noodzakelijk is.

 

Stijn - Huis Absinthia (04/08/08 om 23:05:26):

Ik heb een klein beetje potgrond toegevoegd aan de grond waar ik ze heb in gezet, om zeker te zijn dat er toch wat voedingswaarde aan is, maar in principe was zelfs dat niet nodig meen ik.
Ze staan er nog mooi bij, ik heb er een goed oog in. Voor alle zekerheid heb ik nog één plantje, in het potje, ergens op een appart plekje gezet.

 

Zenzero (04/08/08 om 23:14:38):

Heel verstandig, zet er bij gelegenheid ook even een hier neer ;D

 

Het café